Rauhan tila löytyy jokaisen sisältä – mindfulness auttaa löytämään sen.

Puoli vuotta kestänyt Mindfulness Työssä ohjaaja –koulutus on tullut päätökseensä ja halusin tulla kertomaan fiiliksiäni mindfulnessista ja koulutuksesta. Olen nyt koulutuksen jälkeen entistä vakuuttuneempi siitä, että ihan jokaisen meidän sisällä on rauhan ja tyyneyden tyyssija. Juttu on siinä, miten pääsemme tuohon voiman ja rauhan kenttään kytkeytymään.

Mindfulness merkitsee minulle yhdellä sanalla sanottuna läsnäoloa. Elämän vuoristoradassa saa välillä ihan tosissaan pidellä penkistä kiinni. Jos ei pysy tietoisena, saattaa päätyä suoritusmoodiin. Kokemukseni mukaan silloin ilmenee muun muassa seuraavia tyyppioireita: ilo vähenee, hermo kiristyy, aika kiitää entistäkin kovemmalla vauhdilla, ongelmanratkaisukyky alenee, uuvuttaa joka tasolla ja negatiivisten ajatusten määrä kasvaa. Näitä empiirisiä havaintoja tukee myös tieteellinen tutkimus. Itselleni on tällaiseen tilanteeseen kaksi tärkeää lääkettä: läsnäolo ja kiitollisuus. Molempia on mahdollista saada ”tehoruiskeina” mindfulness-harjoittelusta.

Olen asettanut itselleni henkilökohtainen tunnetavoitteen. Se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että pyrin elämään mahdollisimman paljon rauhan tilasta käsin. Toisin sanoen yritän suuremmin olla hötkyilemättä, stressaamatta, hyperventiloimatta ja pysytellä itseni kanssa tasapainossa. Se ei niin helposti tunneihmisenä, kahden vauhdikkaan pojan äitinä ja yrittäjänä onnistu. Olennainen työkalu on kuitenkin ainakin omalla kohdallani mindfulness. Muita kohdallani hyvin toimivia työkaluja ovat esimerkiksi puhdas ja laadukas ravinto, jooga, juokseminen, TRE sekä laadukkaat eteeriset öljyt, mutta niistä sitten lisää joku toinen kerta.

Mindfulness tuntuu nyt koulutuksen jälkeen entistä luonnollisemmalta osalta elämääni. Se kuuluu niin henkilökohtaiseen elämääni kuin työhöni. Olen vihdoin, monen vuoden kompuroinnin jälkeen päässyt siihen moodiin, että teen säännöllisesti päivittäin jonkun henkisen harjoituksen. Joskus se kestää minuutin ja tapahtuu lenkillä koiran kanssa tai matkalla hakemaan lapsia hoidosta. Toisinaan varaan sille useammankin tunnin. Parhaimmillaan pieniä, läsnäolon ja rauhan tilaan palauttavia harjoituksia tapahtuu pitkin päivää. Tykkään ajatella koko elämän yhtenä jatkuvana mindfulness-harjoituksena, joka hyvällä tavalla haastaa joka ainoa hetki pysymään tietoisena, hyväksyvänä ja läsnä. On päiviä kun tämä käy helposti ja on myös päiviä, kun olen valovuoden päässä rauhan tilasta. Oleellista on pyrkiä näinäkin päivinä suhtautumaan itseensä mahdollisimman armollisesti ja nähdä kaikenlainen kompastelu luonnollisena ja myönteisenä osana elämää.

Luonto tarjoaa mindfulnessia parhaimmillaan. Tässä Bättis-koira näyttää mallia kesäiltana Saimaan saaressa.

Jos päivittäinen harjoitus jää pois, tunnen sen olossani. Negatiivisia ajatuksia alkaa hiipiä mieleen ja muutun levottomammaksi, samalla kun kehoon alkaa kertyä jännityksiä. Tällöin en myöskään kykene ajattelemaan kovin luovasti. Olen huomannut, että parhaat oivallukset syntyvät nimenomaan läsnäolon tilassa (flow). Tämä on mielestäni kiinnostava havainto ottaen huomioon, että ihmiset tuntuvat olevan pääosin työelämässäkin kaukana läsnäolon ja rauhan tilasta. Mihin kaikkeen meillä onkaan vielä potentiaalia?

Mindfulness on oivallinen työkalu valmennuksen ohella ja olen yhdistellyt sitä myös viestintätöihin. Minusta on aina yhtä ihanaa olla tukemassa ihmisiä löytämään oma rauhantila sisältään. Koska olen itse saanut mindfulnessin avulla merkittävää apua, haluan sydämestäni auttaa myös muitakin ihmisiä rauhoittumaan ja yhdistymään sisimpäänsä. Olen ollut aikanaan himostressaaja, joten voin lohduttaa, että jos minä pystyn löytämään rauhan tilan sisältäni, niin pystyt kyllä sinäkin ja ihan kuka tahansa!

Mitä sitten koulutuksesta jäi todistuksen lisäksi käteen? Sain paljon lisäymmärrystä mielen toiminnasta ja sain perehtyä monipuoliseen ja vaikuttavaan tieteelliseen näyttöön mindfulnessin vaikutuksista. Sain useita monipuolisia työkaluja tietoiseen, hyväksyvään läsnäoloon. Työkalut sopivat erityisen hyvin työyhteisöihin, mutta niistä saa toki tukea myös henkilökohtaisessa elämässä. Sain käyttöni kahdeksan askeleen mindfulness- koulutusohjelman, joka johdattelee selkeästi ja inspiroivasti mindfulnessin maailmaan. Sain tutustua ihaniin uusiin ihmisiin ja oppia heiltä jokaiselta paljon. Sain tutustua uuteen opettajaan, joka läsnäolollaan, avoimuudellaan ja sydämellisyydellään teki minuun vaikutuksen. Opettajan pitkä kokemus näkyi myös materiaaleissa, jotka olivat mielestäni erityisen hyvin koostettuja. Sain tehdä säännöllisesti ohjattuja mindfulness –harjoituksia ja sain ohjata itse. Sain oppia luottamaan lisää itseeni ohjaajana. Lämmin kiitokseni tästä kaikesta!

Koulutus soveltuu mielestäni erityisen hyvin esimerkiksi HR-ammattilaisille, esimiehille ja johtajille sekä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ammattilaisille, jotka haluavat aidosti kehittää työntekijöiden hyvinvointia ja tarjota heille mahdollisuuden astua kestävän hyvinvoinnin tielle. Jos haluat kurkata lisätietoa koulutusohjelmasta, sitä löytyy täältä: https://mindfulnesstyossa.fi/

Jos haluat tältä seisomalta testata mindfulnessin vaikutuksia itseesi, löydät ilmaisia mindfulness-harjoituksia (englanniksi) esimerkiksi täältä.

Mindfulness –ohjaukset työyhteisöille ja ryhmille ovat nyt myös osa Intuition palveluvalikoimaa. Lukaise lisää Intuition mindfulness-paketeista! Otan myös kiitollisena vastaan ideoita ja ajatuksia, millaisia mindfulness –palveluita toivoisitte ja kaipaisitte.

Valoisia ja rennonletkeitä kevätpäiviä!

Anu Kervinen
Lisää Anun blogikirjoituksia voi lukea täältä: http://sydantaseuraten.blogspot.fi/