Enpä olisi vielä parikymppisenä bilehileenä uskonut, että minusta tulee näin intohimoinen opiskelija. Huomaan tasaiseen tahtiin käyväni uusia koulutuksia ja tutkivani lukemattomia kirjoja. Tähän tarvittiin vain, että löysin itselleni juuri oikean kulman lähteä tutkimaan ikuista kiinnostuksenkohdettani: ihmistä. Henkinen hyvinvointi erityisesti henkisen kasvun näkökulmasta on suuri rakkauteni, josta haluan ymmärtää alati lisää. Työssäni niin valmentajana kuin viestijänä saan draivini tästä. Tunnen nöyrää kiitollisuutta, että saan tehdä kutsumustyötäni ja käyttää oppimiani työkaluja toisten ja itsenikin hyväksi.

Kesän lopulla huomasin haikailevani taas uuden oppimisen pariin. Tällä hetkellä minua inspiroi erityisesti elinkeinoelämän huikeat mahdollisuudet tarjota työntekijöilleen jotakin aidosti merkittävää, ja niin päädyinkin aloittamaan Mindfulness työssä ohjaaja -kurssin. Kyseessä on siis mindfulness-ohjaajakoulutus, joka on nimenomaan räätälöity työelämää silmällä pitäen.  Kurssi koostuu viidestä lähiopetusjaksosta, viikoittaisista webinaariharjoituksista, kirjaesittelystä ja 20 tunnin ohjauksesta sekä lopputyöstä. Tämä vaikutti intensiiviseltä, mutta yrittäjänä ja pienten lasten äitinä kuitenkin ihan tehtävissä olevalta kombolta.

Ensimmäiset lähipäivät ovat nyt takana ja olen saanut mindfulnessista aikaisempaa syvemmän käsityksen. Kun olen ollut ensimmäisiä kertoja mindfulnessin kanssa tekemissä se on tuntunut jollakin lailla melko riisutulta verrattuna harjoituksiin, joihin olen tottunut. Ensimmäisissä lähipäivissä pääsin kuitenkin jo syvemmin sisään mindfulnessin yksinkertaiseen hienouteen. Monesti yksinkertaiset asiat ovat niitä tehokkaimpia. Pikanttia twistiä tähän tuo myös se, että meiltä hektisyyteen tottuneilta ihmisiltä ei välttämättä tietoinen läsnäolo ihan niin iisisti heti alkuun sujukaan  Mutta onneksi sen voi jokainen oppia!

Englanninkielen sana mindful tarkoittaa huomaavaista, jostakin tietoista.  Mindfulness tarkoittaa läsnä olevuutta, tietoista läsnäoloa. Suomeksi se on käännetty myös termillä tietoisuustaidot. Englanninkielen termi on puolestaan johdettu palin kielisestä sanasta ”sati”, joka tarkoittaa syvää näkemistä tai oivallusta (insight).

Mindfulness opettaa paljon mielen kommervenkeistä. Opin itsekin lähipäivien aikana uutta omasta mielestäni ja pystyin esimerkiksi korjaamaan joitakin negatiivissävytteisiä ajatuksenkulkuja. Kun oman mielen puutarhasta saa nypättyä muutamankin rikkaruohon pois, se on aina tuuletuksen paikka meille jokaiselle! Mindfulness on myös mielenhallintaa ja läsnäoloa. Tämän päivän maailma haastaa meitä todella näiden teemojen kanssa ja mindfulness tarjoaa toimivaa apua.

Pääsimme ensimmäisten lähipäivien aikana myös itse ohjaamaan. Koin sen aluksi hieman haastavana, sillä olen tottunut ohjaamaan enemmänkin ohjattuja mielikuvamatkoja, mutta hiljalleen puhdas, hyväksyvä läsnäolo lähti avautumaan. Mindfulness ohjaa nimenomaan olemisen tilaan, minkä koen olevan hyvin vapauttava tila kaiken alituisen tekemisen keskellä. Olennaista on myös sallivuus. Kaikki ajatukset ja tuntemukset vain ovat ja ne hyväksytään juuri sellaisina kuin ne ovat.

Kurssin ohjaa kokenut ja sympaattinen Taina Siukola Inspirational Coachingista. Sovimme Tainan kanssa, että kirjoitan postauksen kurssin keskivaiheilta sekä kurssin päätyttyä, jotta mindfulnessista tai ohjaajakoulutuksesta kiinnostuneet saavat ”vilkaisun kulisseihin”. Minulle saa laittaa kysymyksiä tai ideoita, niin otan ne huomioon blogauksissa!

Työelämää ajatellen mindfulness on oivallinen työkalu ja samalla keihäänkärki myös muille kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin metodeille. Mindfulnessista on jo paljon tutkittua tietoa ja nyt tieteenalana uusi kognitiivinen neurotiede, kykenee syvemmin tutkimaan harjoitusten vaikutuksia. Aivokuvantamistutkimuksissa on pystytty osoittamaan mindfulness-harjoittelun saavaan aikaan aivosolujen lisääntynyttä aktiivisuutta hippokampuksen ja aivosaaren ja vähentynyttä aktiivisuutta mantelitumakkeen alueilla. Esimerkiksi positiivisten tunnetilojen lisääntyminen ja negatiivisten väheneminen on näkynyt tutkimuksissa lisääntyneenä aivosolujen aktiivisuutena vasemman otsalohkon alueella ja vähentyneenä aivosolujen aktiivisuutena oikean otsalohkon alueella (lähdemerkinnät kuvissa). Nämä kiistattomat hyödyt on jo monessa yrityksessäkin ymmärretty ja tänä päivänä mindfulnessia hyödynnetään muun muassa sellaisissa organisaatioissa kuin Facebook, Apple sekä Google, mistä muuten löytyy myös oma Head of Mindfulness (huikee tehtävänimike!). Itse olen todella innoissani näistä muutoksista ja samalla myös koen, että nämä ovat vasta ensi askeleita siihen kaikkeen henkiseen potentiaaliin, mikä meistä ihmisistä on vapautettavissa.

Ensimmäisten koulupäivien jälkeen kävelen koiran kanssa metsässä ja hämmästelen, miten terävät aistini ovat. Miten selkeästi näen, haistan, kuulen ja tunnen. Sitten oivallan yhteyden mindfulness-harjoituksiin ja tiedän olevani oikealla asialla.

Kauniita, läsnäolevia syyspäiviä just sulle!

Anu Kervinen
Lisää Anun blogikirjoituksia voi lukea täältä: http://sydantaseuraten.blogspot.fi/